NB! Euroopa Liidu komisjon tegi 26.02.2025 ettepanekud CSRD, Taksonoomia ja CSDDD muudatusteks. Sisuliselt muudavad need ettepanekud kinnitamise korral kogu kestlikkusaruandluse senist korda.
Suurima mõjuga ettepanekud:
🔔 Vähendada aruandekohuslasi EL’is 80% võrra, muutes ülimuslikuks kriteeriumiks 1000 töötajat (ja siis teise kriteeriumina peab ikka olema täidetud üks kahest – 50 mln käive või 25 mln bilansimaht).
🔔 250-1000 töötajaga ettevõtmiste jaoks tuleb esimesel võimalusel EFRAGi poolt UUS standard, mis tugineb tänasele vabatahtlikule VSME standardile. Et suured, kes pole enam kohuslased, saaksid siiski võrreldaval kujul olulisi mõjualasid kaardistada, andmeid koguda ja mõjusid vähendada. Lisaks tekib uue loodava suurettevõtete vabatahtliku raamistiku abil võimekus andmeid võrreldaval kujul esitada pangale, riigihankesse või ettevõttele, kes on kohuslane.
🔔 Lükata kohustuslik aruandlus teise laine ettevõtete (2026. esimese raporti esitajad) jaoks edasi. Kui aga käesolevad uuendused ELis vastu võetakse, jääb enamik tänastest teise laine kohuslastest ka sellest skoobist välja ja ettevõtted muutuvad vabatahtlikeks andmete kogujateks ja mõjualade juhtijateks.
🔔 Väärtusahela ulatus, selle ülesed mõõdikud ja kogutav info reguleerida selgemaks ja ettevõttele kohalduva standardiga vastavaks. Väärtusahelaga seonduv defineeritakse uues loodavas raamistikus, mis tugineb tänasele vabatahtlikule VSME standardile.
🔔 Sektori-spetsiifilistest ehk teemapõhistest sektoriülestest standarditest tehakse ettepanek loobuda täielikult.
Eelmine kord menetleti CSRD direktiivi EL’is kuues etapis kuuldavasti 25 kuud. Lisaks läks igal liikmesriigil mitmeid kuid aega, et CSRD üle võtta. Praegu on eesmärgiks võetud, et uuendused menetletakse nii, et iga liikmesriigi raamatupidamisseadused on detsembriks 2025 uuendatud. Ehk et 2025. kohta aruandvatel alla 1000 töötajaga ettevõtjatel tänase kehtiva korra järgi on nüüd uued regulatiivsed riskid:
➡️ Liikuda kõikide sisutegevustega edasi ja valmistuda igaks juhuks ka selleks, et menetlus venib ning tuleb 2026. aastal siiski teha esimene auditeeritav raport.
➡️ Pausile panna kõik kohustusliku aruandlusega seotud tegevused ja loota, et EL ja liikmesriigid menetlevad uued ettepanekud veel selle aasta jooksul ära.
➡️ Pausile panna kõik kohustusliku aruandlusega seotud tegevused ja loota, et kõik ettepanekud lähevad sellisel kujul läbi. Kui tehtud ettepanekud sellisel kujul läbi ei lähe ja aruanne tuleb siiski esitada rohkematel ettevõtjatel kui vaid 20% allesjäänutel (1000 töötajaga ettevõtted), läheb jällegi ettevõtjal kiireks.
Mina isiklikult soovitan sisuliste tegevustega (mõõdetav kasumlik mõjualade juhtimine) jätkata ja aruandlusega seonduv aktiivse jälgimise alla võtta. Sisuline eesmärk paljudes ettevõtmistes püsib, olenemata ELi direktiividest.
Loe täpsemalt siit.
————-
Euroopa Liidu uus regulatiivne raamistik nõuab ettevõtetelt põhjalikku keskkonna-, sotsiaalsete ja juhtimisalaste (ESG) mõjude ja strateegiate avalikustamist. Allolevas tabelis on ülevaade sellest, millal ja kellele aruandluskohustus rakendub ning milliseid standardeid ja nõudeid tuleb järgida (25.02.2025 seisuga).